Khamis, 29 Mei 2014

Karipap Gergasi

Karipap gergasi
GERAI karipap gergasi yang terletak di tepi jalan memudahkan orang ramai membelinya.
Di Kuala Selangor juga mempunyai satu lagi sajian unik iaitu karipap gergasi yang bersaiz sejengkal tangan individu dewasa.
Karipap gergasi itu mempunyai reka bentuk sama seperti karipap tradisional cuma bersaiz besar.
“Rahsianya terletak pada proses pembuatan yang masih mengekalkan kaedah tradisi termasuk menguli dan menggoreng,” kata Khalijah Jamari, 30, yang menguruskan tiga buah cawangan karipap gergasi iaitu Kampung Assam Jawa dan Taman Belibis, Kuala Selangor dan sebuah di Kapar, Klang.
Selain itu, kesedapan karipap itu terletak pada inti kentangnya yang menyerap perasa gabungan rempah yang dimasak sekali.
Sebelum ini, Khalijah memberitahu, saiz karipap gergasi itu dua kali ganda berbanding sekarang dan dijual pada harga RM5 satu tetapi ia amat rumit untuk digoreng.
“Minyak yang banyak diperlukan iaitu 20 kilogram untuk menggoreng dua biji pada satu-satu masa selain menggunakan api yang sangat perlahan kerana takut pecah di bahagian tengah karipap,” jelasnya.
Terdapat dua jenis karipap gergasi iaitu ayam dan daging yang berharga RM3.50 setiap satu.
Menurutnya, pengunjung lebih ramai pada hujung minggu dan ada yang membeli pada kuantiti banyak antara 10 hingga 20 biji pada satu-satu masa.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=1107&pub=Kosmo&sec=Horizon&pg=ho_01.htm#ixzz3361yKAM5 
Hakcipta terpelihara 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan